13 Ekim 2009 Salı

Otomobılde Satış rekoru


Otomobilde satış rekoru 'yastık altı'ndan geldi
Hükümetin, bazı sektörleri desteklemek için getirdiği vergi indirimleri, otomotivde indirimlerin son ayı olan eylülde satışları adeta patlattı. 81 binin üzerinde aracın satıldığı geçen ay tüketicilerin büyük bir kısmının nakit yani 'yastık altı' birikimlerini kullandığı ortaya çıktı.

Markalara göre değişim göstermekle birlikte kredi kullanım oranı yüzde 35 ile 50 aralığında kaldı. Böylece, ağırlıklı olarak orta ve alt sınıftan oluşan 40 ile 45 bin otomobil veya hafif ticari araç nakit para kullanılarak satın alındı. Eylülde satılan otomobil ve hafif ticari aracın bedeli yaklaşık 3 milyar lirayı buluyor. Bu durumda, krediyle alınanların peşinatı da dahil edildiğinde 2 milyar liraya yakın nakit ödeme yapıldığını söylemek mümkün.

Global krizin etkisini azaltmak için 15 Mart'ta başlayıp kademeli olarak 30 Eylül'e kadar devam eden ÖTV indirimi sayesinde 81 bin 397 adet otomobil ve hafif ticari araç satıldı. Eylül ayında ortaya çıkan nakit kullanım oranının yüksekliği, otomobil müşterisinin halen gücünün olduğunu gösteriyor.

Öte yandan Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün'ün "Vergi indirimleri bir yere kadar teşvik edici olabilir. Kredi faiz oranlarının yüksek olması tüketicinin tercihini etkiliyor. Önümüzdeki dönemde buna yönelik çalışmalarımız olacak." sözleriyle dikkat çektiği kredilerdeki iyileşmelerin de pazarın canlılığını korumasında etkili olması bekleniyor.

Yüzde 40'ı ticari araç olmak üzere 15 binin üzerinde araç satarak geçen ayın pazar lideri olan Ford'da müşterilerin büyük bir kısmı nakit kullanımını tercih etti. Önceki aylarda kredi kullanarak satın alma oranının yüzde 45-50'ler düzeyine ulaştığını belirten Ford Otosan Pazarlama Müdürü Serhan Turfan, "Geçen ay durum değişti.

Nakit kullanımı arttı, kredi kullanım oranı yüzde 35'lere düştü." dedi. Geçen ay yeni Polo'nun da desteğiyle 4 bin 600'ün üzerinde otomobil satan Volkswagen'de Ford'a göre kredi kullanım oranı biraz daha yüksek. Kredi kullanımında Doğuş Grubu bünyesindeki VDF'nin ağırlık kazandığını ve satışların yüzde 35'inin bu şekilde gerçekleştiğini dile getiren VW Binek Genel Müdürü Vedat Uygun, "Diğer banka ve finans kuruluşlarıyla birlikte oran yüzde 50-yüzde 50'ye yükseliyor.

Alımların yarısı peşin para ile yapılmış." bilgisini verdi. Uygun, bayide yapılan sıkı çalışmalar sonrasında kredi başvurusu kabul edilmeyen müşteri oranının yüzde 10-15'ler düzeyine indirilmesinin de kredi kullanım oranının artmasında etkili olduğunu söyledi.

Taşıt kredilerindeki 'ret'lerle ilgili bilgi veren Fiat Marka Direktörü Okan Baş ise, eskiye göre kısmen iyileşme yaşandığını, ancak geçen ay itibarıyla kredi başvurusu bankalar tarafından reddedilen müşterilerin yüzde 35'ler düzeyinde olduğunu söyledi.

Bunu krizle birlikte tüketicilerin kredibilitelerinin düşmesine bağlayan Baş, şunları söyledi: "Bankalar artık kredi vermek istiyor. Ancak kriz ortamı da bitmiş değil. Risk devam ediyor. Kredilerin geri dönüşü azaldı.

Kredi başvurularının kabul edilmemesi doğal olarak satışları etkiliyor." Kredi başvurusu reddedilme oranı bazı markalarda yüzde 50'lerin üzerine de çıkıyor. Örneğin bir markanın geçen ay bayilerine gelen ve kredi başvurusunda bulunanların yüzde 65'i bankalar tarafından reddedildi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder